Carlos
Pereiro ten 47 anos e un cancro terminal. Decide, aínda non
sabemos por que, escribir unha novela que terá que ver coa memoria
histórica. Comezará a indagar sobre uns feitos acaecidos a raíz do
enterro de seu pai, Serafín, alias o ‘Teixo’. No
cemiterio alguén, un tal Curuxás, como logo saberá, chamará
ao defunto ‘asasino’. E aquí estará
o detonanate para así Carlos, tamén coñecido como Charli, iniciar
unha complexa, difícil e tola viaxe cara ao pasado, no tempo do
comezo da Guerra Civil española. O porqué de que se decida a
escribir a novela débese a que Reina, un importante amigo que
lle xurdirá ao longo das súas investigacións, o anime a que todo o
poña por escrito, mais como ficción.
Eis o inicio da moi recomendábel e intensa narración que Xabier Quiroga publicou en 2009. A procura da verdade sen concesións para tentar saber quen é un mesmo, e a pesar de que poida acarrexar até funestas consecuencias, está presente no relato. Tamén o horror da represión franquista, tentando desenmascarar o seu lado escuro, tanto o que vén dado polas motivacións políticas como polas de índole persoal, que así mesmo as houbo. O fracaso vital e amoroso, vese recompensado unha vez desvendado o que se escondía tras as sospeitas, alén de o protagonista achar por fin un amor incondicional. Estes son algúns dos eixos temáticos sobre os que xira a acción do relato.
Xabier Quiroga manexa con
soltura o seu personaxe principal, de arredor do cal vai colocando
outros personaxes críbeis que van enredando o relato até convertelo
nunha verdadeira crónica do noso pasado máis truculento,
descoñecido e negro. O pasado destápase para darse a coñecer de
maneira que o protagonista, Carlos Pereiro, poida descansar
tranquilo, pois está a piques de morrer por causa dun cancro. A
novela é crúa, sen lugar a concesións, como dixemos. A linguaxe é directa, chea
de sabor popular e non exenta de palabras malsoantes e coloquiais
que lle dan maior veracidade ao discurso narrativo. Os seres que retrata son seres,
moitos deles, torturados, perseguidos polo seu pasado. Con todo, a
tranquilidade tamén é capaz de morar noutros, tal é o caso
de don Evaristo, cacique que se sabe intocábel, e quizá Ramón
Pallares.
![]() |
canóns do Sil |
A dureza de corazón, o hermetismo con que queren chegar á
tumba é a metáfora do que aínda somos capaces de observar na
propia sociedade en xeral, sen unha palabra máis alta que outra, sen
delacións de ningún tipo nin manifestacións que desaten rancores
nin odios pasados, coma se o medo continuase a morar en nós. O
protagonista vive unha dobre tortura, tal é o caso da descuberta que
quere facer con respecto a seu pai, mais tamén con respecto ao seu
futuro inmediato, callado pola doenza canceríxena que vai acabando
con el aos poucos. Dentro deste segundo vivir torturado, é diana das
iras dos outros, non en van recibe varias malleiras, coma se a doenza
que xa padece fose pouca. Mais torturados, en certa medida, tamén
son outros seres, tal é o caso de Lolita, ou o propio Evaristo
fillo, agora empeñado en ocultar todo cando teña a ver co pasado de
seu pai.
![]() |
retrato de Xabier Quiroga |
Comentarios
Publicar un comentario